Mikroaggresjoner er små ord og handlinger som minner deg på at du skiller deg ut i andres øyne. De signaliserer at du egentlig ikke hører til. For mange er dette en del av hverdagen.
Mange opplever daglig små nedverdigende hendelser knyttet til det å bli sett som medlem av en marginalisert gruppe, for eksempel knyttet til rase, kjønn, seksuell orientering eller etnisitet. Mikroaggresjoner kan være kommentarer, men også blikking, kroppsspråk, å bli ignorert, å motta uønsket hjelp eller å få overdreven ros.
Mange opplever daglig små nedverdigende hendelser knyttet til det å bli sett som medlem av en marginalisert gruppe, for eksempel knyttet til rase, kjønn, seksuell orientering eller etnisitet. Mikroaggresjoner kan være kommentarer, men også blikking, kroppsspråk, å bli ignorert, å motta uønsket hjelp eller å få overdreven ros.
Hvor kommer du egentlig fra? Blir du tvunget til å gå med den der? Får din kone lov til å jobbe? Jeg vet ikke hvordan det er der du kommer fra, men i Norge gjør vi ikke sånn. Du ser ikke samisk ut! Driver faren din med reinsdyr? Kan du joike? Det er jo ikke noe fant igjen i deg. Du er heldig som i alle fall var fastboende.
Dette er eksempler på mikroangrep, og er uttrykk for og holdninger og verdier i samfunnet. De kan være lite gjennomtenkte. Avsender er heller ikke alltid klar over negative virkninger slike kommentarer kan ha på andre. Samtidig er det nettopp virkningen av slike kommentarer og ikke intensjonen som er viktig i denne sammenhengen. Ved å bruke begrepet som «aggresjon» legger man et ansvar på avsenderen, slik at det ikke bare handler om mottakeren og hvordan hen tar det.
Mikroaggresjon innebærer en form for nedverdigelse eller ydmykelse for den som utsettes for det. Det kan være vanskelig for mottakeren både å oppdage og forsvare seg mot denne typen fremmedgjørende utsagn og handlinger. Opplever du flere slike stikk over tid, kan det utgjøre en stor belastning. Se også minoritetsstress.
Dette er eksempler på mikroangrep, og er uttrykk for og holdninger og verdier i samfunnet. De kan være lite gjennomtenkte. Avsender er heller ikke alltid klar over negative virkninger slike kommentarer kan ha på andre. Samtidig er det nettopp virkningen av slike kommentarer og ikke intensjonen som er viktig i denne sammenhengen. Ved å bruke begrepet som «aggresjon» legger man et ansvar på avsenderen, slik at det ikke bare handler om mottakeren og hvordan hen tar det.
Mikroaggresjon innebærer en form for nedverdigelse eller ydmykelse for den som utsettes for det. Det kan være vanskelig for mottakeren både å oppdage og forsvare seg mot denne typen fremmedgjørende utsagn og handlinger. Opplever du flere slike stikk over tid, kan det utgjøre en stor belastning. Se også minoritetsstress.
Hva er det som skjer i denne filmen?
Mikroaggresjoner baseres på fordommer. En konsekvens av fordommer er at man tar seg friheter til å stille spørsmål og oppføre seg på en måte ovenfor noen, som man ikke ville ha gjort mot andre. Det kan gi resultater som grenseoverskridende adferd, som i dette tilfellet, hvor legen spør hvor barnet kommer fra.
Det finnes pasienter som ikke kan norsk, og som trenger tilrettelegging som å ha tolk i møter. Dette er noe som avklares på forhånd, sånn at tolken er med på møte. Dette er en del av å tilby likeverdige tjenester.
For legen er ikke dette en stor sak kanskje, men å oppleve mange ganger å bli behandlet som annerledes – og som noen som ikke hører til her, kan være en belastning når det skjer. Men også at man er redd for alle nye situasjoner en kommer til å møte på dette. En ting er det man selv har opplevd, men det kan være ekstra sårbart når en ser dette fortsette med sine barn.
Hvis legen hadde spurt «Hvordan går det med deg?», så hadde han fått svar på den usikkerheten/fordommen han hadde i dette møtet. Det at legen henvender seg til helsesykepleier som om mora er objekt/ting i rommet, viser den manglende respekten når vi lar fordommene bli til handlinger.
Mikroaggresjoner baseres på fordommer. En konsekvens av fordommer er at man tar seg friheter til å stille spørsmål og oppføre seg på en måte ovenfor noen, som man ikke ville ha gjort mot andre. Det kan gi resultater som grenseoverskridende adferd, som i dette tilfellet, hvor legen spør hvor barnet kommer fra.
Det finnes pasienter som ikke kan norsk, og som trenger tilrettelegging som å ha tolk i møter. Dette er noe som avklares på forhånd, sånn at tolken er med på møte. Dette er en del av å tilby likeverdige tjenester.
For legen er ikke dette en stor sak kanskje, men å oppleve mange ganger å bli behandlet som annerledes – og som noen som ikke hører til her, kan være en belastning når det skjer. Men også at man er redd for alle nye situasjoner en kommer til å møte på dette. En ting er det man selv har opplevd, men det kan være ekstra sårbart når en ser dette fortsette med sine barn.
Hvis legen hadde spurt «Hvordan går det med deg?», så hadde han fått svar på den usikkerheten/fordommen han hadde i dette møtet. Det at legen henvender seg til helsesykepleier som om mora er objekt/ting i rommet, viser den manglende respekten når vi lar fordommene bli til handlinger.