Søke jobb gjennom NAV
Vi må alle forholde oss til NAV på et tidspunkt. Om ikke før, så når vi går av med pensjon. Om vi står uten jobb skal NAV hjelpe oss med å finne jobb. Om vi ikke klarer jobben vi har, skal NAV hjelpe oss med tilrettelegging eller å finne en annen jobb. De kan gi veiledning, og de har ulike kurs som for eksempel jobbsøkerkurs. De kan i noen tilfeller gi hjelp til kompetanseheving, sertifikater og annet som gjør deg bedre i stand til å få jobb eller til å få en annen jobb.
I kontakt med saksbehandler eller veileder har de mer makt enn deg i situasjonen. Du som arbeidsledig kan være avhengig av hjelp fra dem for å komme ut i jobb igjen. Saksbehandleren har makten til å gi eller ikke gi deg denne hjelpen, som en representant for staten og systemet. Men alle ansatte i NAV skal handle i tråd med blant annet etiske retningslinjer, NAV-loven, forvaltningsloven, folketrygdloven og likestillings- og diskrimineringsloven. Den saksbehandleren du møter er del av et stort system, og kan ikke si eller gjøre noe som strider med disse lovene. Det er viktig, fordi hvert eneste år er 2,8 millioner av oss i kontakt med NAV. NAV skal bidra med å skape et inkluderende arbeidsliv og et inkluderende samfunn. Når man opplever feil fra NAV er det viktig å si fra om det. Vi sier mer om dette under.
Saksbehandler skal ikke si ting som gir deg en dårlig følelse, som er rasistiske eller kan være diskriminerende på andre måter. De kan ikke si sånt som at «utlendinger gidder jo ikke å jobbe», eller «sånne som dere må forstå at …». Saksbehandler skal unngå å veilede deg i en retning som er preget av fordommer mot deg. Som å anta at du som innvandrerkvinne bare kan jobbe med renhold, eldreomsorg eller barn.
I kontakt med saksbehandler eller veileder har de mer makt enn deg i situasjonen. Du som arbeidsledig kan være avhengig av hjelp fra dem for å komme ut i jobb igjen. Saksbehandleren har makten til å gi eller ikke gi deg denne hjelpen, som en representant for staten og systemet. Men alle ansatte i NAV skal handle i tråd med blant annet etiske retningslinjer, NAV-loven, forvaltningsloven, folketrygdloven og likestillings- og diskrimineringsloven. Den saksbehandleren du møter er del av et stort system, og kan ikke si eller gjøre noe som strider med disse lovene. Det er viktig, fordi hvert eneste år er 2,8 millioner av oss i kontakt med NAV. NAV skal bidra med å skape et inkluderende arbeidsliv og et inkluderende samfunn. Når man opplever feil fra NAV er det viktig å si fra om det. Vi sier mer om dette under.
Saksbehandler skal ikke si ting som gir deg en dårlig følelse, som er rasistiske eller kan være diskriminerende på andre måter. De kan ikke si sånt som at «utlendinger gidder jo ikke å jobbe», eller «sånne som dere må forstå at …». Saksbehandler skal unngå å veilede deg i en retning som er preget av fordommer mot deg. Som å anta at du som innvandrerkvinne bare kan jobbe med renhold, eldreomsorg eller barn.
Dine rettigheter
- NAV har det som heter veiledningsplikt. Det vil si at de skal hjelpe deg med å ta vare på dine rettigheter i NAV-systemet. Er du usikker på noe skal du kunne spørre noen hos NAV. Har du gjort en feil med noe, så skal NAV hjelpe deg med å få rettet opp i feilen.
- Det nasjonale språket i Norge er norsk. Samisk er likestilt med norsk. Du har som hovedregel ikke krav på å få papirer oversatt til andre språk, og du har ikke krav på tolk i dialog med NAV. I praksis har mange måttet bruke egne barn som tolk i møte med NAV. Det er som hovedregel forbudt. NAV har en plikt til å vurdere om de skal kalle inn tolk, og de kan ha en plikt til å bruke tolk om det er nødvendig for å gi deg forsvarlig hjelp. Dersom man ber om det, er det stort sett mulig å få dokumenter på engelsk.
- NAV skal møte alle på en rettferdig og likeverdig måte. Ingen skal usaklig eller vilkårlig bli behandlet dårligere enn andre. Alle har ikke de samme rettighetene på hjelp etter loven, men alle skal møtes på en god og likeverdig måte i kontakten med NAV.
Dette kan du gjøre
- Dokumenter samtale og dialog: Hvis du føler deg mistenkeliggjort eller diskriminert i samtale eller dialog med saksbehandler, kan det være lurt å ta notater om hva som ble sagt, eller ta skjermbilde av meldinger. Har du opplevd noe uheldig én gang, kan det være lurt neste gang å ta opp samtalen. Da har du bevis om det sies noe du mener ikke er lov. Du må skrive ned hva som skjedde så raskt som mulig etterpå. Det er viktig å ha med denne informasjonen.
- Ha noen med i neste møte: Du kan ta med deg noen du stoler på neste gang du har et møte med saksbehandleren, da har du vitne hvis de sier noe slikt igjen.
- Kontakt NAV: Du kan sende en mail til sjefen til saksbehandleren om dine erfaringer, mailen kan inneholde punkter over om det som har skjedd. Du kan be om bekreftelse på mottatt mail, og be om svar og forslag til hvordan de kan løse problemet for deg innen en viss tid. Du kan enten be saksbehandleren om kontaktinformasjonen til sjefen hens, eller du kan ringe NAV. Da kommer du til NAVs sentrale nummer, og de kan sende beskjed til denne sjefen om å ta kontakt med deg.
- Klage til NAV på saksbehandler: Du kan sende en klage direkte til NAV på det du har opplevd, gå inn her. Om du ikke kommer noen vei med klagen din, kan du klage til Sivilombudet. De passer på at det offentlige gjør jobben sin, og det er gratis å klage til dem. Men du må først ha klaget til NAV, og ha fått et svar fra NAV.
- Klage til NAV på vedtak: Er det et vedtak du vil klage på, så finner du mer informasjon her. Du vil stort sett ha rett til hjelp fra advokat for å skrive en klage. Vær oppmerksom på at det kan være ganske korte klagefrister. Så du må ta tak i saken med en gang om du får et vedtak du mener er feil.
- Få hjelp fra likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO): De kan drøfte med deg om det du har opplevd kan være rasisme, og gi veiledning om hva du kan gjøre. Kontaktinformasjon til LDO finnes her.
- Klage til Diskrimineringsnemnda: Du kan klage NAVs behandling eller vedtak til Diskrimineringsnemnda om du mener det har skjedd rasisme. Det er viktig at du tar bilder eller skjermdumper av skriftlige meldinger. Det vil være viktige bevis å sende inn til nemnda. Kontaktinformasjon til nemnda finnes her, og informasjon om hvordan klage til nemnda finnes her og her. Nemnda kan ta stilling til om du har opplevd rasisme fra NAV. Men det er viktig å være klar over at nemnda sjelden tar til behandling saker mot det offentlige (som NAV). Nemnda kan heller aldri endre på et vedtak. For å få endret selve vedtaket må du følge vanlig måte å klage på.
- Ta vare på din helse: Det kan være vanskelig å være avhengig av hjelp fra NAV, og/eller å stå uten jobb. Snakk med noen du stoler på. Du kan også ringe hjelpetelefoner for å få noen å snakke med som kan forstå deg og møte deg på en god måte. Føler du at situasjonen påvirker deg negativt i større grad bør du ha dialog med fastlegen din. Man kan få en depresjon eller annen psykisk sykdom som behøver profesjonell hjelp.
- Få hjelp fra organisasjoner som jobber mot rasisme: De har kunnskap om loven, rasisme og det norske systemet. Se liste over organisasjoner som gir et slikt tilbud her.
- Hvem var der?
- Nøyaktig hva ble sagt?
- Nøyaktig tidspunkt.
- Hvor skjedde det?
- Hvorfor tror du det som ble sagt handlet om din etnisitet?
Noter også ned tid, sted og dato for når du skriver om hendelsen. Hvis du gjør det rett etterpå, er det et sterkere bevis dersom du velger å gå videre med det som er skjedd.
Send gjerne det du skriver på e-post til noen, det gir sterkere bevis for at du skrev det rett etter at det skjedde.
Eksempler fra virkeligheten
Etnisitet og språk for tilkallingsvikar
En latvisk kvinne med nedsatt hørsel var tilkallingsvikar som renholder. Bedriften hadde fått støtte fra Nav for å ha henne ansatt. Når Nav stoppet støtten, tilbød ikke bedriften henne mer jobb. De skrev i en e-post til henne at hun hadde fått jobb om hun hadde kunnet snakke og skrive norsk. Nemnda mente hun var blitt diskriminert på grunn av etnisitet (språk) og nedsatt funksjonsevne (nedsatt hørsel). Les mer her.
En latvisk kvinne med nedsatt hørsel var tilkallingsvikar som renholder. Bedriften hadde fått støtte fra Nav for å ha henne ansatt. Når Nav stoppet støtten, tilbød ikke bedriften henne mer jobb. De skrev i en e-post til henne at hun hadde fått jobb om hun hadde kunnet snakke og skrive norsk. Nemnda mente hun var blitt diskriminert på grunn av etnisitet (språk) og nedsatt funksjonsevne (nedsatt hørsel). Les mer her.
NAV-ansatte innledet forhold til flyktning
En flyktning som var tidligere NATO-soldat mistet på grunn av feil hos NAV rett til uføretrygd. Han var for syk til å jobbe. Men fikk ikke den hjelpen han skulle hatt. I tillegg innledet to saksbehandlere et seksuelt forhold til ham. Når saken ble kjent beklaget NAV, og lovte å rydde opp. Les om saken her og her.
En flyktning som var tidligere NATO-soldat mistet på grunn av feil hos NAV rett til uføretrygd. Han var for syk til å jobbe. Men fikk ikke den hjelpen han skulle hatt. I tillegg innledet to saksbehandlere et seksuelt forhold til ham. Når saken ble kjent beklaget NAV, og lovte å rydde opp. Les om saken her og her.